نماینده مردم چهارمحالوبختیاری گفت: اگر به دنبال نهادینه شدن فرهنگ اسلامی هستیم، مرجعیت در مسائل فرهنگی آموزههای قرآنی و روایی هستند و تمامی ساحتها اعم از فقه و علم اخلاق و اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و غیره از صفر تا صد باید مبتنی بر منبع قرآن و روایات باشد تا بتوان به مقصد رسید.
به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، آیتالله علیرضا اسلامیان، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۹ آذرماه در نشست آیتالله سیدعطاءالله احمدی شیخشبانی ویژه امامان محلات مقاوم چهارمحالوبختیاری با موضوع «راهبری فرهنگی روحانیت» که با حضور ۳۰ نفر از مبلغان استان در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به رسالت سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس آیه ۳۹ سوره مبارکه احزاب، اظهار کرد: تبلیغ، مبحث بسیار گستردهای است که جا دارد از زوایای گوناگون به آن پرداخته شود؛ تبلیغ ناظربه رسالتهای الهی است اما پرسش اینجاست که از چه منبعی باید به رسالات الهی دست یابیم و از چه کسانی در این خصوص باید بپرسیم؟
اسلامیان ادامه داد: برای آگاهی از رسالات الهی باید در محضر قرآن و روایات زانو بزنیم و و اگر درب هر مکتب دیگری را بکوبیم، بیراهه است و دچار انحرافات فکری و اعتقادی میشویم؛ خداوند متعال انسان را خلق کرده لذا اوست که مسیر و مقصد را میداند و برنامهای را که انسان را به بهترین شکل ممکن به تعالی و کمال میرساند باید از خداوند و کسانی که خدا این رسالت را به آنان تفویض کرده است، جویا شویم.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: انسانی که در مکتب انبیا(ع) و اولیای الهی زانو نزند و آنان را نشناسد، اگر هم دنبال عرفان و معرفت باشد و زحمت فراوانی هم متحمل شود به بیراهه خواهد رفت؛ اگر در مکتب اهلبیت(ع) تلمذ کنیم بر طبق زیارت امینالله که میخوانیم: اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مَحبوبَةً فی اَرضِک وَ سَمائِک، تلاش خواهیم کرد به گونهای تربیت شویم که در زمین و آسمانها محبوب خدا و بندگان باشیم.
اسلامیان در خصوص مرجعیت فرهنگی روحانیت و با تأکید بر اینکه تنها مسیر صحیح مکتب قرآن و اهلبیت(ع) است، بیان کرد: اگر به دنبال نهادینه شدن فرهنگ اسلامی هستیم، مرجعیت در مسائل فرهنگی آموزههای قرآنی و روایی هستند، و تمامی ساحتها اعم از فقه و علم اخلاق و اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و و غیره از صفر تا صد باید مبتنی بر منبع قرآن و روایات باشد تا بتوان به مقصد رسید؛ قرآن و روایات زبان و روشهای خاصی دارند که وظیفه مجتهد استنباط این روشهاست.
بایستههای امر تبلیغ
عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه در تبلیغ توجه به چند نکته لازم و ضروری است، افزود: نخست آنکه مبلغ باید به ویژه در مسائل اخلاقی اسلامشناس باشد و اگر مبلغ به دنبال شناخت نبوده باشد و فرهنگ اسلام را به خوبی نشناسد و نداند اسلام در ساحتهای گوناگون چه حرفهایی برای گفتن دارد، مردم را به اشتباه میاندازد.
اسلامیان با تصریح اینکه کار تبلیغ اجر و پاداشی معادل اجر انبیای الهی را دارد اما به همان میزان کاری صعب و دشوار است، گفت: خداوند متعال بر حسب حکمت و عدالت الهی در ازای دشواری کار تبلیغ چنین اجر عظیمی را برای آن در نظر گرفته است، لذا اولین قدم پس از اخلاص این است که مبلغ مطالعات و شناخت کافی را داشته باشد.
وی کار تبلیغ را کار جهادی به معنای واقعی خواند و توضیح داد: پیامبر(ص) بزرگترین مبلغ تاریخ است و در آیه «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» (شعراء/۳) خداوند به پیامبر(ص) میفرماید که «ای رسول ما تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که میخواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند هلاک سازی». جهاد در تبلیغ با جهاد نظامی متفاوت است، در جهاد نظامی تنها در طول جنگ موضوعیت دارد اما جهاد تبلیغی یک کار مداوم شبانهروزی و دائمی است که هیچگاه تمام نمیشود یعنی تا زمانی که انسان و نفس امارهاش و شیطان وجود دارند، تبلیغ و مجالس تذکر هم باید باشند؛ بزرگان و مبلغانی که به مراتب والا دست یافتند کسانی بودند که شبانهروزشان وقف سلوک با مردم بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مبلغ پیش از خطابه و نوشتن باید با عمل تبلیغ کند، ادامه داد: هر جا که یک روحانی متدین عامل در میان مردم باشد میتوان اثرات آنرا در گسترش معنویت و نیکی مشاهده کرد؛ اگر حتی راه رفتن روحانی هم همراه با سلام و احترام به مردم باشد و برخورد گرم و گیرا با مردم داشته باشد، تبلیغ اسلام را انجام داده است. اگر روش سلوک و معاشرت با مردم، رفت و آمدها در محیط کار، مسجد، منبر و در کوچه و بازار مبتنی بر اخلاق اسلامی و مهر و عطوفت باشد، قطعاً هجمه گسترده و تبلیغات سوء دشمن علیه روحانیت کارساز نخواهد بود چرا که مردم از اعماق قلبشان روحانیت را دوست دارند و برایش احترام قائلند.
میتوانید اصل خبر را در اینجا ببینید.